2 improvisatietools voor meer effect

Heb jij het wel eens meegemaakt dat je een werkvorm inzet en dat het niet het beoogde effect heeft?

Hoe komt het dat het beeld dat jij voor ogen had geen werkelijkheid wordt?

Wat kun je doen om dit te corrigeren?

In dit blog en in deze video geef ik je een voorbeeld van zo’n situatie en hoe ik daar ter plekke een andere draai aan heb gegeven.
Leuk detail; de opdrachtgever zat met “De 101werkvormen Formule” in haar hand en vroeg zich af of deze werkvorm ook in het boek beschreven was. Mijn antwoord: “Nee, deze verzin ik ter plekke”.

Een tijdje geleden gaf ik een workshop aan zelfstandige coaches. Ik had zojuist een aantal tips gegeven over hoe je door te geven, meer klanten aan kunt trekken. Vervolgens had ik ze uitgenodigd om groepjes van 4, 5 of 6 te maken en te brainstormen over wat ze allemaal weg zouden kunnen geven. Ik had ze gevraagd om minimaal 10 dingen op te schrijven. Als je liever kijkt; de video duurt 4 minuten en dan heb je een werkvorm die je in heel veel brainstorm situaties kunt toepassen.

De brainstorm werkvorm werkte dus niet zo goed…
Ik liet de deelnemers te vrij.

Het kwam er in het kort op neer dat:

  • de energie was te laag
  • te weinig mensen waren aan het woord (sommigen juist te lang)
  • het beoogde doel werd niet gehaald (minimaal 10 ideeën formuleren)

Dus ik greep in…

2 improvisatietools helpen altijd:

  1. De stopwatch! Geef de mensen een beperkte tijd om…. (ik koos voor 30 seconden). In die tijd moesten ze de 10 ideeen op papier hebben staan. Je ziet het al voor je: de hoofden kwamen dichterbij, er werd harder gesproken, meer verschillende mensen kwamen aan het woord, men werd creatief, de ideeën vlogen op papier.
  2. Beweging; laat mensen lopen van het één naar het ander. En in dit geval koos ik er voor om één persoon per groep (met de klok mee) aan de volgende groep te vertellen welke ideeën zij allemaal hadden opgeschreven. Ook nu kregen zij hier weer 30 seconden voor. Omdat er 4 groepen waren was dit overzichtelijk omdat elke boodschapper  dus 3 groepen te bezoeken had; geschatte tijd die nodig was: 2 minuten. Dit kwam precies uit. Tot slot, en dat was ik even vergeten, moesten de boodschappers nog geupdate worden omdat zij de ideeën van de andere groepen niet gehoord hadden.

Mijn wens is dat dit blog je inspireert en vooral: dat je het toepast!

Welke ideeën heb jij gekregen na het lezen van dit blog?

Wil je ze delen in het commentaarveld hieronder? Delen is vermenigvuldigen! 
Vond je dit blog en de video waardevol? Wil je het delen m.b.v. de social mediaknoppen hieronder.

8 Comments

  • jeroen uhl

    Reply Reply 15 april 2016

    Rondlopen tussen groepjes werkt altijd krachtig. Iedereen is bezig, das belangrijk. Ik gebruik vaak de Carrousel als variant: een binnen en een buitenkring die tegengesteld lopen ( of een kring beweegt) en je deelt he ervaring met wie je tegenover je hebt, of stelt vragen, presenteert oid; iedereen actief

  • Joke de Bruijn

    Reply Reply 17 februari 2016

    Dus in de tweede ronde worden de overige ideeën doorverteld, hetzij door de schrijver van de groep, hetzij door de boodschapper?

    • Hugo

      Reply Reply 17 februari 2016

      De boodschapper gaf de ideeën door; maar het ging om de energie en om het verspreiden van de ideeën; hoe je dat creëert maakt uiteindelijk niet uit.

  • Gert Boeckx

    Reply Reply 16 februari 2015

    Als beginnend trainer in de communicatie (doch een ervaren dramadocent) start ik deze week met een eerste deel van de communicatietraining van een ploeg ingenieurs in een nabij gelegen bedrijf. Ik start met de ervaring en een hele resem tools die ik al bespeel. Ik herken het gevoel dat wat je gepland hebt niet altijd even vlot binnenkomt bij de deelnemers. Leuk om dan deze tool te lezen om het op een andere manier aan te pakken.

  • Janny van Reenen

    Reply Reply 16 februari 2015

    Ha Hugo!
    De tijdslimiet (stopwatch) en de beweging zijn super, dank je wel. Wat ik mis is hoe je een tweede schrijver organiseert, je zegt terloops dat ‘het groepje’ moet opschrijven wat de ‘boodschapper’ komt vertellen. Het lijkt mij dan voor de hand liggend dat je meteen een tweede schrijver afspreekt, die binnen zijn eigen groepje blijft.
    Lekker, al die energie 🙂
    Groet,
    Janny

    • Hugo

      Reply Reply 16 februari 2015

      Ha Janny, leuk dat je zo enthousiast reageert. Er is geen ‘tweede’ schrijver. In de eerste ronde schreef iedereen. Daarna gaf ik ze de opdracht om een boodschapper te kiezen.
      groet, Hugo

  • Ianthe

    Reply Reply 4 februari 2015

    Hee Hugo, wij noemen dat ‘knijpen’ in de klas. en idd het werkt heel erg goed!

  • Kees Dullemond

    Reply Reply 3 februari 2015

    Leuke tips, Hugo. Sturen met de energie in een groep is zo belangrijk!
    Zitten, staan, bewegen, binnen en buiten. Gebruik maken van een stopwatch ga ik ook eens toepassen.
    thx!

Leave A Response

* Denotes Required Field