Ballonnen tikkertje

Zo af en toe krijg ik een ingeving.

Dan ontstaat er een nieuwe werkvorm.

Als ik weet dat de groep al diverse werkvormen met mij gedaan heeft, over een bepaald thema, dan ga ik op zoek naar iets nieuws.

Hoe ontstaat een nieuwe werkvorm?

De werkvormen ontstaat met ‘the end in mind’.

Ik start met de vraag:

Wat wil ik duidelijk maken?

Ik zocht naar een ervaringsgericht spel, waarbij de deelnemers in de bekende ‘winnen – verliezen’ valkuil stappen.

En dan bedenk ik wat mijn ervaringen zijn met andere werkvormen met dit thema, zoals bijvoorbeeld Knieën tikkertje.

Dan haal ik de elementen uit dat spel en stop deze in een nieuw jasje.

Zo ontstond ‘Ballonnen tikkertje’.

Ik weet namelijk dat altijd een deel van de groep geprogrammeerd is, om te winnen, als er een spel gespeeld wordt.

Het werkt 1000% zeker als ik:

  1. mijn uitleg summier houd
  2. geen ruimte geef voor vragen, maar zo snel mogelijk begin
  3. een samenwerkingsdoel geef en tegelijkertijd het woord ‘tikkertje’ gebruik.

 

In dit geval vertelde ik dat het doel van het spel is, om zo snel mogelijk klaar te zijn.

Dus alle ballonnen kapot gemaakt te hebben.

En dan: Het spel begint nu!

Kijk maar eens wat er gebeurt…;

 

Na afloop vraag ik of ze het doel bereikt hebben.

De meesten weten niet eens meer wat het doel was…!!!

Slechts een enkeling had een idee voor de oplossing.

Gegarandeerd dat het bijna nooit voorkomt dat iemand het spel stil legt en een voorstel doet om met z’n allen tegelijk hun eigen ballon kapot te maken, om zo het doel te bereiken.

Ik kan dus concluderen dat niemand gewonnen heeft.

“Jullie hebben het spel gespeeld om te winnen, waarbij de ander verliest!!”

En ik vraag ze om eerlijk naar hun acteren te kijken en te onderzoeken waar ze dit gedrag ‘ook’ vertonen.

Je evaluatievragen laat je afhangen van de doelgroep en de context…;

In dit geval zijn het ondernemers, die ik leer dat ze met samenwerkingsstrategieën veel sneller hun doel kunnen bereiken.

Ken jij vergelijkbare winnen-verliezen (oeps, win-win) spellen?

Als je een leuke variant kent, wil je hem hieronder delen?

 

6 Comments

  • renilde symons

    Reply Reply 23 november 2018

    Ik deed deze oefening in 4 groepen van het basisonderwijs. Weet je wat? Er was geen enkele groep die probeerde de ander zijn ballon stuk te maken….Focus en doelgericht waren ze!
    Kunnen volwassenen nog wat leren van kinderen?

    • Hugo

      Reply Reply 23 november 2018

      Wat fijn om te lezen dat je deze werkvorm in de klas gedaan hebt. Wij kunnen zeker heel veel van kinderen leren Renilde! Ik was er natuurlijk niet bij, dus ik weet niet hoe je het ‘gebracht’ hebt en dat bepaalt de uitkomst voor een groot deel (en dus of de werkvorm zijn doel bereikt).

  • Koekwouse

    Reply Reply 10 oktober 2018

    IK VIND HET ZO LEUK IK GA ZELF OOK DOEN CHINESEN TEKENS 🙁

    • Hugo

      Reply Reply 10 oktober 2018

      Toffe reactie, veel succes!

  • Alex

    Reply Reply 9 oktober 2018

    WoW mooie oefening met de twist in het doel. Ga hem
    Meteen vanmiddag gebruiken in een team dat meer tegen
    Elkaar dan met elkaar strijd. Thanks!

  • raymond Scott

    Reply Reply 9 oktober 2018

    Wauw, vet leuk en geïnspireerd om hem toe te passen!

Leave A Response

* Denotes Required Field