Blind vertrouwen oefening voor binnen

Een blinddoek werkvorm die je gemakkelijk binnen kunt doen is deze; ook met veel dank aan Heleen van Tol!!

Deze werkvorm bevordert:

  • Vertrouwen op eigen zintuigen
  • Vertrouwen op anderen

Hieronder de instructie:
Tijd: 30 minuten
Deelnemers: 5 tot 15
Binnen (maar buiten kan natuurlijk ook)
niet Actief

Benodigd materiaal
Voldoende blinddoeken, een geschikte fysiek veilige omgeving. Zeg dat jij er ook bent om de veiligheid te borgen.

Verloop:

Instructie eerste deel:

  • Neem een plaats in de zaal een beetje verspreid over de zaal.
  • Doe je ogen dicht, luister naar je eigen ademhaling en concentreer je op je omgeving
  • Loop met je ogen dicht voorzichtig door de ruimte, zonder te botsen
  • Als je je echt concentreert op je omgeving, dan bots je namelijk niet omdat je voelt wanneer er iets of iemand in je buurt komt.
  • Laat iedereen even rondlopen om te ervaren hoe het is om te doen

Tweede deel: geef instructie om tweetallen te maken en geef een van de twee een blinddoek.

  • Bind de blinddoek voor bij de ander zodat hij/zij niets meer kan zien
  • Degene die niet geblinddoekt is, begeleidt de geblinddoekte door de ruimte en zorgt ervoor dat de ander nergens tegen aan botst.
  • Na een paar minuten wisselen van rol en opnieuw begeleidt/geblinddoekt door de ruimte lopen, eventueel later nog laten versnellen.

Derde deel: geef instructie om viertallen te vormen.

  • Vorm een kringetje, waarbij een persoon stokstijf in het midden gaat staan.
  • Hij/zij laat zich geblinddoekt rustig in de armen van de omringende personen vallen. Door de groep wordt men telkens weer naar de andere kant van de cirkel geduwd, waardoor het wiegeffect ontstaat.
  • Als dit goed gaat, kan de groep in z’n geheel een goed gesloten kring vormen en de oefening herhalen.

Evaluatie:

  • Wat dacht je toen je de opdracht kreeg, hoe was het om verantwoordelijk te zijn voor de ander? Hoe was het om te leiden/geleid te worden? Wanneer voelde je twijfel? Wat heb je toen gedaan, heb je je eigen grenzen goed bewaakt en  aangegeven?
  • Hoe heb je je als individu gevoeld, wat gebeurde er in de groep,
>