Gever – Nemer

Tijdens één van de persoonlijke ontwikkelings-trainingen die ik ooit eens gedaan heb ben ik de volgende werkvorm tegengekomen; ik vond het superkrachtig en het heeft mij weer eens doen stilstaan bij het feit dat ik echt een ‘gever’ ben.

Dat zie je nu met deze website ook weer; ik geef al mijn kennis en ervaring weg… 🙂

Deze activiteit bevordert:

  • zelfkennis
  • begrip en acceptatie
  • feedback geven aan elkaar
  • samenwerking
  • en wie weet nog veel meer

Hieronder de instructie:

Tijd: 30 – 45 min
Deelnemers: 6 of meer
Binnen en Buiten
niet Actief

Benodigd materiaal
niets

Beginopstelling
Theateropstelling of kring is allebei OK om instructie te geven. Tijdens de uitvoer van de werkvorm is het handig om in een hele wijde kring te gaan staan (of desnoods in een wijde U-vorm).

Kader
Dit is geen spel zoals de meeste werkvormen op deze site. Het gaat puur om feedback geven en ontvangen. Daarnaast ben jij er als trainer/ coach voor om te helpen de klappen op te vangen en te zorgen dat mensen daadwerkelijk iets gaan doen met de inzichten.

Spelverloop
De werkvorm verloopt als volgt:

  • Eén voor één gaan de deelnemers langs de andere deelnemers lopen (dit zijn bij teamtrainingen natuurlijk de teamleden/ collega’s).
  • Bij iedere persoon sta je stil, kijk je de ander aan en zeg je ‘gever’ of ‘nemer’. Uiteraard zeg je ‘gever’ als je die persoon een gever vindt.
  • Dit betekent dat iedereen een keer bij jou langs is geweest om je als ‘gever’ of als ‘nemer’ te noemen. En dat jij ook bij iedereen langs geweest bent om de ander te benoemen als gever of nemer.
  • Het is de bedoeling dat iedereen voor zichzelf de aantallen telt. Het handigste is het dat iedereen een pen en papier heeft en turft.
  • Aan het einde, als iedereen langs geweest is, tel je de aantallen op.

Evaluatie
Hoeveel keer ben je als gever en als nemer benoemt? In feite kun je op je eigen manier inventariseren hoeveel ieder heeft.
Nu kun je er achter komen wie de meeste ‘nemer’ heeft. Met deze persoon kun je een gesprek aangaan terwijl de anderen meeluisteren; Wat doet dit met je? Hoe komt het dat…? etc.
Zo kun je dit daarna ook doen met de ‘gever’.

Zelf had ik niet de meeste ‘gevers’; maar dit deed mij wel beseffen dat wanneer ik alleen maar geef, ik de ander ontneem om ook te geven… ;(

Veiligheidscheck
niet nodig, wel: emotioneel, schat in of de groep deze vorm aankan.

Aandachtspunt:
Tijdens deze werkvorm mag er niets anders gezegd worden dan ‘gever’ of ‘nemer’. De anderen zijn ‘doodstil’.

>