Teambuilding activiteit Numbers

Ik ben elke keer weer verbaasd over deze werkvorm of dit spel en wat er in gebeurt. Het maakt zó veel duidelijk over de groepsdynamica. Zowel volwassenen als kinderen vanaf 10 jaar vinden dit spel geweldig!

Dit teambuilding spel staat zeker in mijn top 3 favoriete werkvormen…

Deze teambuilding activiteit activiteit bevordert:

  • teambuilding
  • commitment creëren
  • zelfleiderschap
  • afspraken maken
  • de lat steeds hoger leggen
  • samenwerking
  • zelfsturende teams creëren
  • en wie weet nog veel meer

Hieronder de instructie:

Tijd: 20 – 40 min
Deelnemers: 5 tot 12
Binnen en Buiten (buiten is meer geschikt, maar ik heb het ook binnen gedaan met 80 man tegelijk)
Actief

Benodigd materiaal 2 lange touwen en 20 bordjes/pionnen genummerd van 1 tot 20.

Ik gebruik zelf markeerhoedjes, omdat deze niet kapot gaan, als je er op gaat staan.

De markeerhoedjes kun je voordelig bestellen bij bol.com.

 

Beginopstelling Leg een touw in een cirkel, stel daarin alle deelnemers op. Een meter of 20 (mag ook meer) verder op, ligt het andere touw in een cirkel. Daarin liggen de pionnen met de nummers erop, kriskras door elkaar.

Je kunt ook twee teams maken, waarbij alle drie de cirkels, 20 meter uit elkaar liggen (in een driehoek). In 1 cirkel de pionnen met nummer en in de andere 2, de 2 teams.

Kader Zeg dat deze activiteit draait om samenwerking. Het doel van het spel is, dat één van de teamleden zo snel mogelijk, 1 voor 1, de pionnen aantikt, op volgorde van 1 tot en met 20. Hierna gaat de deelnemer weer terug in de cirkel, bij de andere deelnemers. Ik neem de tijd op met een stopwatch. Ik stop de stopwatch op het moment dat de deelnemer weer in de cirkel is. Er mag maar 1 persoon in de cirkel met bordjes komen.

Spelverloop De opdracht luidt steeds als volgt:

  • Tik zo snel mogelijk alle bordjes op volgorde van 1 – 20 aan.
  • Na de uitleg vragen of er nog vragen zijn; zo niet, tel dan van 1 tot 3 en druk dan de stopwatch in.
  • Na de eerste keer geef ik, terwijl de meeste groepen aan het nabespreken zijn, 30 seconden om te overleggen, hoe dit sneller kan.
  • Na de tweede keer stel ik de vraag hoeveel tijd ze nodig hebben, om te overleggen hoe dit sneller kan.

Wat er precies kan gebeuren, ga ik niet verklappen. Ga dit spel maar eens doen met jouw groep(en).

Ik kan je wel zeggen dat ik ‘numbers’ al 101x gespeeld heb en dat het 101x anders gespeeld wordt. En dat maakt het juist zo interessant voor jou als begeleider omdat er van je gevraagd wordt om te spelen met wat er gebeurt; het gaat uiteindelijk niet om het spelen van het spel maar om het leerproces.

Differentiatie

    • Als het om zelfsturing bevorderen gaat, laat ik de groep net zo lang doorgaan met het verbeteren van de tijd als ze willen.
    • Om de beurt 2 nummers aan laten tikken, terwijl iedereen om de cirkel staat.
    • Als de groep wat groter is kun je 2, 3 of meer groepen maken en ze tegelijk het spel laten spelen; er liggen dan dus meerdere opstellingen op het veld.
    • Als de groep groter is kun je ook werken met 1 opstelling en 2, 3 of 4 groepen die om beurten het spel spelen. Ik laat elke groep dan een leider kiezen en roep de leiders bij me. Ik geef hen de instructie en laat ze de leiding over hun groep nemen. Eigenlijk zou je deze vorm zelf een keer willen ervaren om het goed te kunnen leiden. In dat geval: kom een keer naar een Werkvormen Inspiratiedag, check de agenda wanneer er weer zo’n dag georganiseerd wordt.

Evaluatie Wat gebeurde er? (dit is vragen naar feitelijk gedrag) Wat deed het met je? Wat neem je, nemen jullie, hieruit mee?

Veiligheidscheck Bij nat gras is hard rennen gevaarlijk. Let hierop.

Numbers al eens gespeeld?

Wil je jou ervaringen delen zodat andere lezers ervan kunnen leren?

Dankjewel!

 

>