Numbers

numbersIk ben elke keer weer verbaasd over deze werkvorm en wat er in gebeurt. Natuurlijk ligt dat aan de ene kant aan waar je in je instructie de nadruk op legt. Aan de andere kant maakt het zó veel duidelijk over de groepsdynamica. Zowel volwassenen als kinderen vanaf 10 jaar vinden dit spel geweldig!

Deze activiteit bevordert:

  • teambuilding
  • commitment creëren
  • zelfleiderschap
  • afspraken maken
  • de lat steeds hoger leggen
  • samenwerking
  • zelfsturende teams creëren
  • en wie weet nog veel meer

Hieronder de instructie:

Tijd: 20 – 30 min
Deelnemers: 5 tot 12
Binnen en Buiten (buiten is meer geschikt maar ik heb het ook binnen gedaan met 80 man tegelijk)
Actief

Benodigd materiaal 2 lange touw en 20 bordjes genummerd van 1 tot 20. Ik gebruik zelf frisbees voor de bordjes omdat deze niet kapot gaan als je er op gaat staan.

Beginopstelling Leg een touw in een cirkel, stel daarin alle deelnemers op. Een meter of 20 (mag ook meer) verder op ligt het andere touw in een cirkel. Daarin liggen de frisbees kriskras door elkaar.

Kader Zeg dat deze activiteit draait om samenwerking. Het doel van het spel is dat één van de teamleden zo snel mogelijk 1 voor 1 de bordjes aantikt op volgorde van 1 tot en met 20 en weer terug op de startpositie is. Ik neem de tijd op met een stopwatch. Er mag maar 1 persoon in de cirkel met bordjes komen.

Spelverloop De opdracht luidt steeds als volgt:

  • Na de uitleg vragen of er nog vragen zijn. Zo niet, tellen van 1 tot 3 en dan de stopwatch indrukken.
  • Na de eerste keer geef ik, terwijl de meeste groepen aan het nabespreken zijn, 30 seconden om te overleggen hoe dit sneller kan.
  • Na de tweede keer stel ik de vraag hoeveel tijd ze nodig hebben om te overleggen hoe dit sneller kan.

Wat er precies kan gebeuren ga ik niet verklappen, ga dit spel maar eens doen met jouw groep(en).

Differentiatie

    • Als het om zelfsturing bevorderen gaat laat ik de groep net zo lang doorgaan als ze willen.
    • Om de beurt 2 nummers aan laten tikken terwijl iedereen rondom het touw staat.

Evaluatie Wat gebeurde er? (dit is vragen naar feitelijk gedrag) Wat deed het met je? Wat neem je, nemen jullie hieruit mee?

Veiligheidscheck Bij nat gras is hard rennen gevaarlijk. Let hierop.

Heb je al toegang tot de 101werkvomen Bibliotheek? Neem eens een kijkje en mocht je in loondienst werken; misschien krijg je wel toestemming van je leidinggevende om het aan te schaffen.

 

Leave A Response

* Denotes Required Field