Teambuilding spel: Quick Touch

Deze activiteit doe ik vaak bij timemanagement trainingen of workshops, maar kan ook gewoon bij teambuilding/teamontwikkeling, omdat het over out-of-the-box denken gaat.

Deze teambuilding activiteit bevordert:

  • out of the box denken
  • teambuilding
  • samenwerken
  • zelfsturend zijn
  • de lat steeds hoger leggen
  • en wie weet nog veel meer

Hieronder de instructie:

Tijd: 10 – 15 min
Deelnemers: 5 of meer
Binnen en Buiten
weinig actief

Benodigd materiaal
stopwatch

Beginopstelling
Stel alle deelnemers in een cirkel op.

Kader
Als je doel is om de deelnemers zichzelf meer uit te dagen, kun je dit doen na een pauze. Op die manier geef je ze de resterende tijd de mogelijkheid om zichzelf verder te stretchen.
Als het doel is om elkaar beter te leren kennen, kun je deze activiteit op vrijwel alle momenten doen.
Als het doel is om te evalueren, doe je dit uiteraard (vrijwel) aan het einde.

Spelverloop
Bij deze activiteit moet iedereen meedoen en maximaal gefocust zijn.

De activiteit gaat als volgt:

  • Iedereen geeft elkaars ´klap´ door. Dit kun je doen door met je rechterhand, de rechterhand van degene die links van je staat aan te raken. Zo gaat jouw ´touch´ heel ´quickly´ de kring rond, totdat iedereen de ´touch´ heeft gehad.
  • Hierbij neem je als trainer de tijd op. En je daagt de groep uit om het zo snel mogelijk te doen.
  • Wanneer de groep vindt dat ze niet meer sneller kunnen, heeft de groep meestal nog niet nagedacht over het veranderen van de opstelling. Wanneer je achter elkaar gaat staan, zou je de ‘quick touch’ kunnen doen, net als domino stenen die elkaar omgooien Je kunt ook in een kring gaat staan. Zo zal de groep minstens 2x zo snel zijn, als met de andere strategie.

Evaluatie

Wat gebeurde er? (dit is vragen naar feitelijk gedrag)
Wat deden jullie als groep?
Wat werkte wel en wat niet?
Wat neem je, nemen jullie hieruit mee?

Veiligheidscheck
Houd in de gaten dat mensen de quick touch niet ‘te hard’ doorgeven.

>