Voorstellen Non-verbale Feedback

Tijdens deze oefening heb ik heftige emoties gezien bij medecursisten. Het was tijdens de schoolleidersopleiding. Doceer daarom als trainer de heftigheid door een hele goede instructie te geven! Als een groep net kennis gemaakt heeft met elkaar en je weet niet of het veilig genoeg is dan voer je deze activiteit minder ‘overdreven’ uit. Je zult na het lezen van de instructie snappen wat ik bedoel.

Deze activiteit bevordert:

  • kennis van elkaar
  • inzicht in je eigen manier van presenteren
  • teambuilding
  • en wie weet nog veel meer

Hieronder de instructie:

Tijd: afhankelijk van de groepsgrootte
Deelnemers: 2 of meer
Binnen en Buiten
niet Actief

Benodigd materiaal
niets.

Beginopstelling
Alle deelnemers zitten in een kring, maar het is ook OK om ze aan de tafels te laten zitten waar ze al zitten (vergaderopstelling).

Kader
Zeg tegen de deelnemers dat ze elkaar de spiegel voor gaan houden. Het is niet de bedoeling een karikatuur van elkaar te maken!

Spelverloop
De opdracht luidt steeds als volgt:

  • Iedereen krijgt 1 minuut tijd om zich (op papier) voor te bereiden.
  • De bedoeling is dat je voor de groep gaat staan en jezelf voorstelt en iets over jezelf vertelt. Dit kan zijn a.h.v. een hobby of over wat je deze training wilt leren, etc.
  • Degene die daarna aan de beurt is let alleen op de lichaamstaal en de non-verbale communicatie.
  • Als nummer 1 klaar is gaan nummer 2 voor de groep staan en doet nummer 1 non-verbaal na (inclusief de lichaamstaal);
  • Nummer 1 kijkt nu toe…

Differentiatie

    • Varieer door de mate waarin men elkaar nadoet te vergroten.
    • Varieer door het onderwerp waarover men spreekt aan te passen.

 Evaluatie
Per persoon vraag je als trainer:
Hoe was dit voor jou?
Wat zag je? Wie zag je?
Wat deed het met je?

Veiligheidscheck
emotioneel; blijven checken of het veilig genoeg is!

>