Beter de Aandacht vasthouden bij online lesgeven

Wil je leren hoe je ‘hun’ aandacht online LANGER en BETER kunt vasthouden?

Zie je dat rode bolletje in het menu bij ‘Agenda Werkvormendagen’?
(als er geen agenda in het menu staat dan komt dat omdat er niets gepland staat, denk dan aan de rode bolletjes bij de apps op je telefoon)

Het is bedoeld om je aandacht te trekken.

En weet je wat zo erg is?

HET WERKT!

Ons brein is door de social media platforms geprogrammeerd om naar die rode bolletjes toe getrokken te worden.

Al die systemen zitten zo slim in elkaar dat wij ZO LANG MOGELIJK op ‘hun’ platform blijven.

En dan heb ik het niet alleen over Facebook, LinkedIn en andere social media platformen.

Ik heb het ook over Playstation, Blockstar, Fortnite, etc, etc.

Ze zijn geprogrammeerd om je zo lang mogelijk IN HET SPEL te houden.

Hoe doen ze dat?

  • door levels te creëren, je uit te dagen om verder te komen
  • door meerdere levens te geven zodat je fouten kunt maken, kunt leren en door kunt gaan
  • door te belonen met badges, voorwerpen of items waarmee je verder kunt komen

En wat Playstation niet vertelt op de verpakking:

Als ze zien dat je lang doet over het halen van een level, dan maken ze het stiekem een beetje makkelijker.

Want ze weten dat je anders afhaakt en iets anders gaat doen!

WE ZIJN MET Z’N ALLEN ZO VERSLAAFD DAT WE HET NIET EENS DOORHEBBEN

Lees je nog verder?

We hebben het wél door, ik hoor het je denken…

Maar we kunnen het niet doorbreken, zo vernuftig zit het in elkaar.

AI wordt het genoemd, artificial intelligence.

Het geniale systeem leert van ervaringen.

Het lijkt 101werkvormen wel!

Door jouw gedrag op een platform als bijvoorbeeld Facebook leert het platform precies wat jij leuk vindt en dus wat jij nog meer leuk vindt.

En daar moeten wij met online lesgeven tegen concurreren!

Een onmogelijke taak, of toch niet?

In de 8 jaar dat ik nu online lesgeef heb ik een aantal dingen ‘beter’ leren doen, door ervaring.

Ik geef het je  graag mee zonder dat ik hierin de expert wil uithangen want ik besef heel goed dat het bij sommige doelgroepen echt een uitdaging kan zijn.

Maar check in ieder geval of je dit al toepast, m.a.w.:

Hoe houd je ze in het spel? (mijn ervaring)

Ik noem altijd zoveel mogelijk namen;
Ik heet ze welkom, zeg soms iets over hoe ze er bij zitten, soms iets over wat ik over hen weet (als ze bijvoorbeeld iets gedeeld hebben). De psychologie hierachter is: mensen horen graag hun naam, zo houd je ze in het spel.

Ik vraag ze om ‘in het spel’ te blijven.
Letterlijk: ik vertel ze hoe makkelijk het is om online je aandacht te verliezen. Dus ik vraag ze om alle andere applicaties of tabjes UIT te zetten. Ik vraag ze om hun telefoon weg te leggen. En met een knipoog vraag ik ze om de baby te laten huilen en de aandacht bij de les te houden.

Ik maak afspraken met ze.
Met elke nieuwe groep maak ik afspraken die ik verwoord in het zogenaamde ‘waardencontract’. Het gaat wat te ver voor dit artikel om uit te werken hoe ik dat precies doe en belangrijker nog: hoe ik het verwoord zodat iedereen zich er aan committeert. En één van de afspraken die ik maak is ER ZIJN. Dat betekent dus MEEDOEN!

Ik vertel én laat ZIEN wat ‘we’ gaan doen en waarom.
Meestal doe ik dat gewoon met Power Point, stuk voor stuk laten ‘verschijnen’ via animatie.

Ik vraag ze om te reageren.
En vervolgens geef ik een commando… ;).
Dat klinkt dan als volgt: vonden jullie dit een goeie tip? Steek je rechterhand omhoog!

Ik spreek gebaren met ze af.
Zeker bij grotere groepen werkt het goed om gebaren af te spreken. Heel simpel: als je een vraag hebt steek je je hand omhoog. Als je iets wilt aanvullen dan… Dit werkt beter dan mensen de ruimte geven om zomaar je microfoon aan te zetten en te beginnen met praten.

Ik speel een spel dat ze leuk vinden
Ook al heb je een bepaald curriculum of een lesprogramma dat je ‘moet’ afdraaien; vraag je zelf af: Hoe kan ik het leuker maken voor ze? Hoe kan ik ze uitdagen? Hoe kan ik ze interactie laten hebben met elkaar?

Ik beweeg
Gek genoeg is energizen online net zo belangrijk als wanneer je elkaar live ontmoet. Dus…, check of er wat energizers op deze site staan die je online prima kunt doen. Ook vind ik het leuk om even een muziekje te draaien en daarop te bewegen.

Ik verdeel ze in groepjes
Mijn ervaring is dat ze dat geweldig vinden. Gewoon een eenvoudige opdracht geven en in 2,3 of 4 tallen bespreken, vragen, doen. Het grote geheim hierachter is dat de deelnemers zich veiliger gaan voelen omdat ze in een klein groepje meer uitgenodigd zijn om actief mee te doen en daardoor de anderen beter leren kennen. Dit maakt dat ze in de plenaire situatie ook weer makkelijker van zich laten horen.

Ik deel
Om het visueel afwisselend te houden waardoor ze langer in het spel blijven deel ik steeds mijn scherm of een presentatie in Power Point. En dan kom ik weer groot in beeld.

Ik ER
Met ‘erren’ bereik je dat mensen aandachtiger luisteren. Dit klinkt zoiets als: wie wil er makkelijker, meer, minder, beter, sneller…., en vervolgens laat ik ze hun hand opsteken. Dan is de kans 100% dat ze verder willen spelen. Remco Claassen noemt dit verbaal meesterschap. Ik geloof dat dit DE belangrijkste vaardigheid is om te verbeterrrren!

Ik zeg dat ze weg mogen gaan als ze het spel niet meer leuk vinden.
In de praktijk zeg ik dan zoiets als:
“We gaan het komende kwartier <onderwerp> bespreken, als je dit al hebt of kunt, zet dan je camera uit en ga werken aan <opdracht met uitdaging>.” En dan vraag ik ook nog of ze even willen zwaaien.

Heeft het je aandacht vastgehouden? Kun je er iets uithalen dat je nog niet toepast?

Wil je online lesgeven een keer ervaren als deelnemer?

Doe dan mee met de Online Werkvormendag zodat je ideeën kunt opdoen.

Neem even een kijkje, want…

Op deze pagina vind je ook een video met 40 minuten enERgizers.

 

 

>