Hoe kun je je training of les afronden wanneer je weinig tijd hebt

De tijd vliegt, ze zitten op hete kolen!

Herken je dat?
Je hebt een training voorbereid, een programma gemaakt, en op de dag zelf blijkt dat je tijd te kort komt.
Er worden vragen gesteld, er is discussie….
Ondertussen kijk je op de klok.
Wat kan ik skippen?
Wat zal ik korter doen?

En: hoe zal ik afronden???
Ik wil namelijk een aantal dingen weten.
Het evaluatieformulier (je kent het wel) moet er doorheen, ik wil mondelinge reacties.

Je kunt merken dat de mensen naar huis willen, wat doe je?

Korte Afronders

Afgelopen week had ik een sessie met 40 man die anderhalf uur mocht duren. Het werd uiteindelijk 10 minuten langer. Toch wilde ik een afronder met een lach doen. ‘Grab the finger (Gotcha)’ is dan ideaal. En dit werkte; iedereen hard lachen, daarna heb ik iedereen hartelijk bedankt en tot de volgende keer.

Een andere manier (als je weinig tijd hebt) is de 3 vragen (met dank aan Mark Jacobs):
Ga in een kring staan en stel 3 vragen, als je 2x ja kunt zeggen heb je een goede dag/sessie gehad.

  1. Als je mee hebt gedaan, steek je je arm omhoog
  2. Als je iets over jezelf of over een ander hebt geleerd, steek je je arm omhoog
  3. Als je gelachen hebt, steek je je arm omhoog

Dit kun je met de variant doen waarbij je de hand op de schouder van degene die naast je staat legt en uiteindelijk geef je elkaar een schouderklop.

Als je iets meer tijd hebt:

Leg een touw op de grond. Vraag de deelnemers langs het touw te gaan staan.
Geef de instructie: Wanneer je de training in z’n algemeenheid een 1 geeft sta je links, wanneer je een 10 geeft sta je aan de rechterkant van het touw.
Daarna kun je een toelichting vragen.
Je kunt als je iets meer tijd hebt specifiekere vragen stellen; over het effect, de impact van de training, over hun eigen bijdrage, etc.

Welke korte afronders ken jij? Wil je ze hieronder delen?

26 Comments

  • Monique Kroese

    Reply Reply februari 4, 2013

    Tips:
    – in maximaal 3 steekwoorden p.p. zeggen hoe je de training hebt ervaren
    – uitwisselen met buurvrouw/buurman wat je hebt geleerd
    – vraag laten beantwoorden (weer alleen in steekwoord): als ik je over 3 maanden tegenkom en ik vraag je wat je het meest is bijgebleven van de training, wat zal je dan antwoorden?

    • Margreet van Egmond

      Reply Reply januari 8, 2016

      Ik train vaak meerdere weken met dezelfde groep.Deze ” oefening” doe ik bij iedere training. Vervolgens bewaar ik de “steekwoorden” maar vaker vraag ik ook punten van persoonlijke / bedrijfsverbeteringen op te schrijven. Aan het einde van alle weken laat ik iedere deelnemer een kaartje aan zichzelf schrijven met de verbeter punten van de afgelopen weken. Belangrijk is om een datum daaraan vast te zetten. (SMART ANALYSIS) Zo geven zij zichzelf een “deadline” om ook daadwerkelijk aan punten van verbetering te gaan werken en de gegeven training gaan toepassen in hun dagelijkse activiteiten. Als de deelnemers na een paar maanden het kaartje aan zichzelf ontvangen, zullen ze gelijk gaan nadenken over de thema’s van de training en wat zij aan zichzelf (manier van Werken) wilden verbeteren.

  • Stef Soons

    Reply Reply februari 4, 2013

    De hoeken verdelen in ontevreden, gaat wel tevreden en zeer tevreden. Kan per onderdeel of per thema of i zijn geheel deelnemers vragen om in de juiste hoek te gaan staan. Met iets meer tijd vragen wat je had kunnen doen om een hoek op te schuiven of wat de kracht was om niet terug te schuiven.

  • Patricia Keur

    Reply Reply januari 31, 2014

    Ik werk graag met associatiekaarten. De kaarten (of foto’s) over de tafel verspreiden.
    Vervolgens geef ik óf de opdracht een kaart voor zichzelf te pakken óf bij een intensievere training een kaart voor een mede- cursist te pakken. Als iedereen een kaart gepakt heeft dan één voor één uitleggen waarom ze de kaart hebben gepakt (wat zien ze erin?) met een link naar de training. De antwoorden zijn vaak heel mooi met diepere gedachten waardoor je gelijk weet wat ze van de training hebben opgestoken!

    • Hugo

      Reply Reply januari 31, 2014

      Mooi! Dankjewel voor het delen!

  • Sjef Bastiaens

    Reply Reply maart 7, 2014

    Neem een leeg flip-over vel en laat de deelnemers opschrijven wat ze geleerd hebben. Ze schrijven daarbij om beurten en mogen niet meer dan drie woorden gebruiken. De volgende schrijft verder waar de voorganger is gestopt. Zo bouwen ze samen een aantal zinnen op en borgen ze onbewust een deel van hun leerproces.

  • Mathijs

    Reply Reply maart 10, 2014

    Iedereen 1 Tip (= verbeterpunt) en 1 Top (= ging goed, moet er in blijven) laten benoemen.

  • Kim

    Reply Reply april 8, 2014

    Active reviewing sluit hier ook goed op aan. Je kan dan een vraag stellen en laten scoren van 1 tot 5 (gewoon met de hand en dan het aantal vingers). Bijv. Hoeveel invloed heb/kan ik uitvoeren op de oefening? 1 ik heb geen invloed gehad. 5 ik heb heel veel invloed gehad. Kan ook goed tussen de oefening door om ze aan het denken te laten zetten om ze vervolgens verder te laten gaan. Mocht er iets meer tijd zijn dan kun je afgaan waarom ze 1 t/m 5 hebben gegeven etc.

  • Nelly Terluin

    Reply Reply april 12, 2014

    Je kunt aan het einde van de training ook de volgende vraag stellen: Je gaat zo naar huis. Als je thuis komt vraagt je partner/kind/vriend/vriendin etc. “Hoe was je training? Wat heb je geleerd”. Heb je weinig tijd voor afronding dan kun je het in 1 zin laten samen vatten.
    Een zelfde type vraag stel ik ook wel bij de start van een training. Je bent van huis gegaan. Je huisgenoten vroegen “Wat ga je vandaag doen?”. Wat heb je gezegd? Als start vraag geeft de vraag veel info over hoe iemand in de training zit.

  • Ruud Labordus

    Reply Reply april 18, 2014

    Ik laat mensen met een kernwoord omschrijven wat ze hebben opgepakt. Per kernwoord noteren op een Post-it gekleurd en dit laat ik ze plakken op onze ‘leerboom’die ik op een flipover heb getekend.

    Dit geeft feedback en inzicht wat er het meeste is opgepakt.

    Vervolgens vraag ik of idereen even op de leerboom wil kijken en zeld ook noteert of er nog meer dingen zijn die anderen hebben genoteerd.

    • Ellen

      Reply Reply oktober 4, 2016

      Leuk idee, ga ik vanmiddag toepassen. Bedankt!

  • Kelly Maesen

    Reply Reply mei 9, 2014

    Deelnemers schrijven op een flap-overvel 1 steekwoord op, wat ze bij is gebleven van de training. Dit wordt dan een soort van grafitimuur. Zo zie je meteen of de training als positief of negatief ervaren is, dit kun je dan snel nog even bespreekbaar maken.

  • Brigitte Bruin

    Reply Reply juni 11, 2014

    Laat deelnemers op een A-4tje schrijven wat ze kwijt willen over de training. ( liefst 1 woord) Laat ze dat A-4tje opfrommelen en in het midden gooien. Als iedereen dit heeft gedaan, neemt ieder een ‘sneeuwbal’ uit het midden en leest dit voor. Als iemand een vraag heeft over hetgeen is opgeschreven, dan kunnen ze nog vragen om een toelichting.

  • Janny van Reenen

    Reply Reply november 3, 2014

    ‘Popcorn’:
    In een kring zitten; zonder beurten te geven ‘popt’ steeds iemand omhoog terwijl hij of zij één steekwoord noemt. In tempo, en toch één tegelijk. Lekker energiek en kort.

  • Marco Derr

    Reply Reply november 3, 2014

    In plaats van een steekwoord sluit ik wel eens af met de volgende vraag: Als je terugkijkt op de training, welke kleur zou je die dan geven. En licht eventueel kort toe.
    Laat je als trainer verassen door de antwoorden en metaforen!

  • Michel Brongers

    Reply Reply november 4, 2014

    ‘de Kreet’

    – bedenk (in 1 min.) met je buurman / buurvrouw een kreet en/of roep die staat voor hoe jij de training hebt ervaren.

    – en vervolgens….allemaal tegelijk!

    – eventueel met dansje

  • Tusita de Klerk

    Reply Reply november 8, 2014

    Afsluiten met team/groep: maak met elkaar een opstelling (non-verbaal)waarmee je weergeeft hoe je de training hebt ervaren. Maak hier als trainer een foto van en gebruik die bij je evaluatie.

  • Thérèse Godthelp

    Reply Reply november 24, 2014

    Ik maak een rondje en stel iedereen de vraag. Waar ben je dankbaar voor?

  • Kathleen

    Reply Reply december 10, 2015

    Als het heel snel moet gaan en de info moet niet zo concreet zijn: je zorgt voor drie soorten smileys (gewoon uit postits of gekleurd papier geknipt) – een lachend, treurig en neutraal smileugezichtje. Voorbeeldjes om te printen vind je op het internet. Bij het naar buiten gaan vraag je de deelnemers de smiley die voor hen past in een pot te stoppen. Vooral in grote groepen werkt dit prima.

    • Hugo

      Reply Reply december 10, 2015

      Leuk, dankjewel!

  • Ellen

    Reply Reply oktober 4, 2016

    Feedback wordt vaak als iets negatiefs ervaren. Ik sluit regelmatig een training af met het geven van positieve feedback aan elkaar. Je geeft je buurman of buurvrouw een compliment over zijn/ haar bijdrage in de training. De buurman/ buurvrouw zegt ‘dank je wel’ en geeft vervolgens haar buurman/ buurvrouw een compliment. Op deze manier sluit je een training positief af en ontvangt de cursist feedback over zijn of haar bijdrage.

  • lineke

    Reply Reply november 24, 2016

    van strip (bijvoorbeeld Charlie Brown) de tekstballonnen leeg maken. Iedere deelnemer krijgt een exemplaar en vult in de ballonnen in wat hij/zij kwijt wil. Ophangen en met elkaar bekijken.

  • Renate Hoenselaar

    Reply Reply januari 5, 2017

    Beweging zegt meer dan woorden!
    Ik sluit den dag vaak af met: in een kring sluit je jouw dag af met een beweging en eventueel met een klank/geluid of woord. De beweging mag een beweging zijn die je alleen maakt of waarbij je gebruik maakt van het contact met anderen (op afstand of lichamelijk contact).
    Je kunt dit uitbreiden door de rest van de groep de beweging en geluid 3x te laten herhalen.

  • Harry Wagter

    Reply Reply januari 15, 2017

    Voor het weet heb je 101 afsluiters… nou dan kan deze er ook bij:
    Bedenk 6 evaluatie vragen vooraf, bijvoorbeeld:
    1. Heb je wat gemist?
    2. Heb iets toe te voegen?
    3. Heb je een vraag voor een ander?
    4. Wat neem je mee?
    5. Welk inzicht heb je gekregen?
    6. Geef deze beurt aan iemand anders

    Vervolgens laat je om en om elke deelnemer met een grote zachte dobbelsteen in de kring gooien en de vraag beantwoorden die past bij het aantal ogen. Als je de vraag beantwoord heb geef je de dobbelsteen aan iemand die nog niet geweest is. Er mag 1 verduidelijkende vraag gesteld worden aan degene die heeft gegooid. Gaat snel, is leuk en iedereen komt aan de beurt (dus geen saai evaluatie rondje)

    Succes! Harry

    • Hugo

      Reply Reply januari 16, 2017

      Dankjewel Harry, zo komen we wel bij de 101 ja! Deze 6 vragen zou ik zelf niet onder ‘korte afsluiters’ scharen, maar wel leuk!

  • Hetty van der Veen

    Reply Reply februari 8, 2017

    Als het echt snel moet 🙂 deel ik 2 kleuren post-its uit.
    Op een kunnen de deelnemers schrijven “wat neem ik mee” en op de ander “wat laat ik hier” en deze laatste kunnen ze dan ook, na het voorlezen meteen weggooien . Ik zet dan een prullenmand in het midden van de groep..

Leave A Response

* Denotes Required Field