Energizer: Kratje trekken

Nog een leuk spel dat laat zien hoe fanatiek mensen soms kunnen worden als ze willen winnen.
Maar…., wie niet sterk is….

Deze activiteit bevordert:

  • kennis over elkaar
  • contact
  • gewoon een leuk toernooitje spelen
  • laten zien dat je niet altijd met kracht hoeft te spelen
  • en wie weet wat nog meer

Hieronder de instructie:

Tijd: 10 minuten
Deelnemers: 4 tot veel
Binnen en Buiten
Actief

Benodigd materiaal
Voldoende kratjes en touwen (afhankelijk van het aantal deelnemers)

Beginopstelling
Stel de deelnemers op naast de kratjes. Ga zelf op een kratje staan en nodig 1 persoon uit voor een voorbeeld.

Geef een voorbeeld.

Kader
Zeg tegen de deelnemers dat je hier kan testen hoe goed jouw balans is. Dit is een van de weinige activtieiten, waarbij je kan winnen en verliezen. Daag uit wie je uit wilt dagen.

Spelverloop

  • 2 spelers staan ieder op een kratje tegenover elkaar. Beide spelers pakken het touw vast. Het is het doel van het spel om de andere speler van het kratje af te krijgen. Dit kun je doen door hem/haar ervan af te trekken, of door touw te geven op het moment dat de andere speler trekt.
  • Als een speler het touw niet meer vast heeft, heeft deze ook verloren.

Differentiatie
Je kunt een kingscourt doordraai systeem doen. Dat betekent dat je naar links opschuift als je gewonnen hebt en rechts als je verloren hebt. Zo komen de sterkste en de minst sterke tegen elkaar.

Evaluatie
Was het leuk?
Welke taktieken gebruikte je?
Hoe keek je naar je tegenstander?

Veiligheidscheck
Leg uit dat de deelenemers niet met alle moeite moeten proberen om op het kratje te blijven staan. Als het kratje kantelt val je lelijk.

Je kunt het ook met hoepels doen.

>