Kennismaker: Op Volgorde van…

Deze werkvorm is zowel kennismaker, teambuilder als zelfleiderschaps-werkvorm.

‘Op Volgorde van’ kun je op heel veel verschillende manieren insteken.

Je kunt ook heel veel varianten bedenken.

Het principe is dat je steeds verschillende opdrachten geeft waarbij men ‘op volgorde van’ moet gaan staan (of zitten of liggen).

Een hele leuke, eenvoudige, confronterende en vooral inzicht gevende variant is: “Geblinddoekt op volgorde van schoenmaat”.

Zelf heb ik hierin mijn persoonlijk (niet) leiderschap ervaren toen ik deze werkvorm deed.

Ik stond letterlijk stil en deed niets.

Sindsdien ben ik in mijn hele leven bewuster gaan kijken naar ‘Wat kan ik doen in deze situatie?’.

Kun je nagaan hoeveel impact deze ervaringsgerichte werkvorm heeft!

Hieronder de instructie:

Tijd: 20 – 30 min
Deelnemers: 8 tot 20
Binnen en Buiten
Actief

Benodigd materiaal
Blinddoeken, maar gewoon vragen om de ogen te sluiten werkt ook.
Een setje theedoeken aanschaffen is zo gebeurd natuurlijk.

Beginopstelling
Alle deelnemers staan uit elkaar, dus op ruime afstand van elkaar

Kader
De deelnemers krijgen een groepsopdracht.

Spelverloop Kennismaker ‘Op Volgorde van’

Je geeft de groep verschillende opdrachten.

Je hoeft natuurlijk niet alle onderstaande suggesties te doen.

Ga op volgorde staan van:

  • voornaam
  • leeftijd staan (altijd hilarisch)
  • lengte
  • woonplaats
  • op geografische volgorde van woonplaats staan (ik geef hierbij meestal geen duidelijke uitleg waardoor verwarring ontstaat, meestal verspreiden de deelnemers zich dan over de ruimte, gaan ze roepen en wordt het chaos…, totdat er een leider opstaat, of niet…)
  • religieuze achtergrond
  • etc, etc, net wat past bij het thema van de groep of de training/les

De meest leuke en impactvolle variant is dus:

Eerst doet iedereen een blinddoek om.
Na de instructie mogen jullie niet meer praten.

De opdracht luidt nu als volgt:

Ga op volgorde van schoenmaat staan in een rij achter elkaar.

kennismakers zelfleiderschap op volgorde van

Als trainer ga je nu observeren wat er gebeurt.

Persoonlijk leiderschap komt nu naar voren.

Je begreep het vast al…

Ik kwam niet in actie.

Au!

De één gaat alleen maar staan lachen.
Een ander gaat toch praten (tegen de regels).
Weer een ander gaat stiekem kijken (ook tegen de regels).
Iemand die het per se volgens de afspraken wil doen.
Iemand die alle anderen ‘op z’n plek’ gaat zetten.

Op één gegeven moment vraag ik:

“Als je denkt dat iedereen op de juiste plek staat, steek dan je rechterhand omhoog.”

En dan noem ik het aantal handen dat ik omhoog zie.

Vaak zie je dan meer of juist minder handen omhoog gaan.

Kortom, een geweldige werkvorm waarbij heel veel gedrag zichtbaar wordt en waar de deelnemers voor zichzelf (zelfleiderschap) en als team (teambuilding) veel inzichten uit kunnen halen.

Dan rest nog het nabespreken…

Evaluatie
Wat gebeurde er? (dit is vragen naar feitelijk gedrag)
Hoe deed je mee?
Heb je het eerlijk gespeeld?
Wat deed het met je?
Waar herken je dat je ‘dit’ doet (of dat jullie dit doen)?
Wat neem je, nemen jullie hieruit mee?

kennismakers op volgorde van

>