4

Teambuilding spel: Traffic Jam

Deze werkvorm kan heftig zijn! Het gaat namelijk om een vrijwel niet op te lossen probleem. Ik heb er zelf een tijd over gedaan om het uit te puzzelen en moet goed nadenken om hem uit te kunnen leggen. De oplossing ga ik je dan ook niet geven; ik vind het veel leuker om je te laten puzzelen.

Toen ik deze werkvorm voor het eerst deed wist ik zelf de oplossing nog niet eens en uiteindelijk maakte dit ook niet uit.

Deze activiteit bevordert:

  • samenwerking
  • communicatie
  • commitment creëren
  • afspraken maken
  • omgaan met teleurstellingen
  • en wie weet nog veel meer

Houd rekening met frustratie en zelfs boosheid!

Hieronder de instructie:

Tijd: 30 – 45 min
Deelnemers: 6 tot 8 (9e en 10e persoon kunnen ook meedoen, maar zouden dan een andere rol moeten krijgen)
Binnen en Buiten
(half) Actief

Benodigd materiaal
9 hoepels die in een rij naast elkaar liggen;

O O O O O O O O O

Bij Decathlon kun je voordelig hoepels bestellen met slipvaste inserts (zodat ze minder glijden waardoor het veiliger is) die je zowel binnen als buiten kunt gebruiken. In de video gebruik ik ronde hoepels maar onderstaande hoepel heeft mijn voorkeur.

Beginopstelling
Verdeel de deelnemers in 2 groepen. Geef daarna de uitleg.

Doel
De groep krijgt de opdracht om van plaats te verwisselen.

Spelverloop
De ene groep staat in hoepel 1 t/m 4 en de andere groep in de hoepels 6 t/m 9. De 5e (middelste) hoepel is dus leeg. De ene groep staat met hun ‘neus’ naar de andere. De andere groep staat met hun neus naar de ene groep.
Als spelleider geef je de volgende regels mee:

  1. Er mag maar 1 persoon in één hoepel staan.
  2. Een persoon mag een stap naar voren in een lege hoepel doen.
  3. Als 2 personen tegenover elkaar staan (zonder hoepel tussen hen in) dan mag één van hen om de ander heen stappen in de lege hoepel die achter die persoon ligt.
  4. Je mag geen stap achteruit doen.
  5. Als je tegen iemands rug aankijkt mag je niet voorbij die persoon stappen.
  6. 2 personen mogen niet tegelijk verplaatsen.

Met hoeveel personen kun je dit spel spelen?
Ik krijg altijd vragen over de grootte van het team.
4 tegen 4 is ideaal, zo werd het lang geleden al gespeeld door de Aboriginals, zie afbeelding hieronder.

bron traffic jam

Als je minder spelers hebt dan geven wij altijd een ‘dummy’ mens in de vorm van een knuffel of we laten ze zelf een voorwerp zoeken.

Als je meer dan 8 mensen in het team hebt, maar je kunt geen 2e spel maken dan laten we het team een aantal mensen kiezen die observeren.

Als je toch 5 tegen 5 wilt spelen, kijk dan eerst wat de oplossing is (onderaan het blog wordt de oplossing in een video gegeven) en probeer dan zelf of het met 5 tegen 5 ook uit kan komen.

Differentiatie:
Als het de groep relatief snel lukt (wat vrij ongebruikelijk is) dan vraag je ze om het opnieuw te laten zien, gewoon om je te laten zien dat ze snappen wat ze gedaan hebben….
Als dat dan weer lukt kun je vragen om de strategie uit te leggen.
Er is namelijk een strategie, maar er zijn maar heel weinig mensen die dat zelf uit kunnen  puzzelen.

Een andere variant, als je met een grotere groep bent, is om een kruising te maken van 2 traffic jams waarvan de middelste band door beide groepen gebruikt wordt. Voor het spel maakt dit niet uit, maar het kan extra verwarring schepping/ minder makkelijk communiceren (met dank aan Jaap van den Burg).

Evaluatie
Wat gebeurde er? (dit is vragen naar feitelijk gedrag)
Wat deed het met je?
Wat neem je, nemen jullie hieruit mee?

Veiligheidscheck
Niet nodig.

Oplossing 😉

  • Agaath Hoeksema schreef:

    Ik heb vanmiddag de Traffic Jam gedaan met mijn 6 leerlingen. De regels uitgelegd en op het digibord geschreven, omdat zij wat moeite hebben met onthouden. Het betreft een groepje oudere leerlingen van 16 tot 19 jaar van het VSO-ZMLK. Dit is de ‘laagste’ vorm van onderwijs en zij hebben allemaal een leerachterstand en een lager IQ dan onze gemiddelde medemens.

    En wat schetst mijn verbazing? Na een keer of 5, 6 proberen, krijgen ze het zonder tips voor elkaar!!! Super toch? En ze vonden het geweldig. Daarna nog eens geprobeerd in een andere groepssamenstelling en toen lukte het helaas niet nog een keer. Maar goed. Toen heb ik de video laten zien met de tip van even en oneven. In het begin ging het nog wat rommelig, maar na even wat oefenen kregen ze het wederom voor elkaar. En dan steeds sneller en sneller en steeds weer goed! Ik vond dit zo’n leuke succeservaring en daarom wilde ik dit graag met jullie delen.

  • >